Doe je zaken met de overheid? Dan kun je je factuur voortaan digitaal naar de overheid sturen. Overheden zoals de Rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen moeten per 18 april 2019 digitale facturen kunnen ontvangen en verwerken. Hiermee wordt ruim 1 miljard euro op jaarbasis bespaard. Het is makkelijker, nauwkeuriger en sneller.
Een elektronische factuur (e-factuur) is een gestructureerd, digitaal bestand (maar geen pdf) waarbij alle gegevens altijd op een vaste plek in het bestand staan en hun eigen betekenis hebben. Een e-factuur kan vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden verwerkt in het andere systeem. Handmatige verwerking is daarmee verleden tijd.
Waarom e-factureren?
Ieder jaar versturen bedrijven miljoenen facturen naar de overheid. Deze facturen worden nog voor een groot deel handmatig verwerkt. Dit kost tijd en geld en is foutgevoelig. Daarom stimuleren opeenvolgende kabinetten al sinds enige jaren het sturen van e-facturen naar de overheid. Want e-factureren brengt grote efficiency-voordelen met zich mee. Uit onderzoek van Deloitte is gebleken dat als Nederland overstapt op e-factureren, op termijn jaarlijks 1,2 miljard euro bespaard kan worden.
- Gemak. De verwerking verloopt automatisch.
- Snellere verwerking. De papierstroom blijft achterwege.
- Nauwkeuriger. Geen fouten door handmatige verwerking.
- Goedkoper. Geen print- en portokosten.
Regelhulp e-factureren voor ondernemers
Bent u leverancier van de Rijksoverheid en wilt u e-facturen versturen? In 5 minuten ziet u wat u als ondernemer moet doen om e-facturen te kunnen verzenden naar de Rijksoverheid met de regelhulp.
Maak gebruik van een e-factuurportaal van de overheid
Een e-factuurportaal is geschikt voor organisaties die relatief weinig facturen versturen (circa enkele per maand). Ook als het voor u niet mogelijk is om uw ICT-infrastructuur volledig te automatiseren, kunt u een e-factuurportaal gebruiken.
Er zijn marktpartijen binnen het Simplerinvoicing netwerk die portalen aanbieden, zie www.simplerinvoicing.org. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van het e-factuurportaal van de Rijksoverheid.
- Meld u aan op de zelfregistratiepagina voor leveranciers.
- Logius controleert de door u ingevoerde gegevens.
- U ontvangt na akkoord uw inloggegevens, of een reden van afwijzing bij niet-akkoord.
- Met de inloggegevens kunt u e-facturen aanmaken in het e-factuurportaal.